Arašídová quinoa s cizrnou

16.03.2019

Quinoa je jednou z mých oblíbených obilovin. Přidávám ji nejen jako přílohu k hlavním jídlům, ale dělám si s ní třeba i saláty, zeleninové placky nebo sladkou kaši. Dneska se podíváme na recept, kterej mě napadl asi před týdnem, když jsem vařila ze zbytků zeleniny. Je to směs quinoy, vařené cizrny, výborné zeleniny, a samozřejmě taky arašídové omáčky, která je mou závislostí už asi dva roky.

Jestli třeba quinou neznáte, nebo jste se s ní nikdy nesetkali, dovolte mi o ní v krátkosti trochu povědět. Quinoa je obilovina, která pochází z Jižní Ameriky, kde se jedla už asi před 6000 lety. Místní jí zde přezdívají "matka obilovin" a u nás se jí taky někdy říká merlík čilský. Má jemnou oříškovou chuť a je velmi oblíbená díky svýmu vysokýmu obsahu bílkovin, který jsou navíc kompletní a obsahují tedy celé spektrum esenciálních aminokyselin. Dál taky obsahuje třeba fosfor, hořčík nebo železo, a navíc je bezlepková, takže ji lze zařadit snad do jakýhokoliv jídelníčku. K sehnání je snad ve všech zdravých výživách, a dnes už i v některých supermarketech, a ačkoliv je její cena trochu vyšší, pokud ji nejíte každý den, vydrží Vám docela dlouho.

Tak jo, doufám, že jsem Vás třeba trochu obohatila, a jdem na recept!

Ingredience:

Na 2 porce:

  • 80 g quinoi
  • 140 g cizrny (nebo 400 g vařené)
  • 1 střední cibule
  • 2 stroužky česneku
  • 100 g červené papriky
  • 100 g mrkve
  • 100 g cukety
  • 100 g brokolice
  • 100 g žampionů
  • 2 lžičky miso pasty
  • 1 lžíce sojové omáčky
  • 1/4 lžičky chilli
  • 20 g arašídovýho másla (může být jakýkoliv oříškový máslo, případně i tahini pasta)
  • kousek čerstvýho zázvoru (stačí opravdu tenkej plátek)

Na posypání:

  • jarní cibulka
  • sezam nebo arašídy

Postup:

1.
Suchou cizrnu si namočíme do vlažné vody s jednou lžičkou jedlé sody minimálně na 8 hodin, nejlíp ale přes noc. Po namočení slejeme a vaříme asi 40 minut v čisté osolené vodě. Pokud máte cizrnu již uvařenou, nebo používáte cizrnu z konzervy, tento krok přeskočte.

2.
Do malého hrnce s mírně osolenou vodou si dáme na 10 minut vařit quinou. Mezitím si nakrájíme veškerou zeleninu na plátky, nudličky nebo na kostičky (prostě jak budete chtít), a na rozehřáté pánvi si na troše oleje dáme osmažit cibuli s česnekem.

3.
K cibuli a česneku přidáme miso pastu a chilli, všechno to podlejeme troškou vody a necháme, aby se miso s chilli a s cibulí spojilo. 

4.
Na pánev přidáme zeleninu, promícháme, přikryjeme pokličkou a necháme změknout. Mezitím si slejeme quinou a společně s cizrnou ji přidáme na pánev k zelenině. Vše promícháme a necháme ještě chvíli pod pokličkou.

5.
Nakonec ke směsi přidáme sojovou omáčku, arašídové máslo a nastrouhaný čerstvý zázvor, párkrát ještě promícháme, vypneme plamen a necháme dojít. Podle potřeby můžete ještě přidat sůl a pepř nebo trošku víc chilli, záleží na Vás. Pak už jen všechno dáme na talíř, posypeme jarní cibulkou a sezamem nebo arašídy, a ihned podáváme. 



Dobrou chuť!


Nutriční hodnoty na 1 porci:

  • kcal: 550
  • sacharidy: 84 g
  • bílkoviny: 28 g
  • tuky: 11 g
  • vláknina: 17 g

Na drobenkovej koláč jsem si vzpomněla nedávno při vítání jara a uvědomila jsem si, že jsem vlastně jeho veganskou verzi ještě nikdy nezkoušela. Když jsem byla malá, moje máma dělávala drobenkový koláče snad s jakýmkoliv ovocem od meruněk přes švestky až po rybíz a já ho naprosto milovala. Vzala jsem tedy naše starý neveganský recepty a přepsala je...

Curry miluju, to už víte. Tohle je ale to, který doma děláme nejčastěji. Mám ho ráda, protože je opět rychlý, jednoduchý a finančně nenáročný, což třeba studenti většinou dost ocení. Samozřejmě si ho můžete udělat tak ostrý, jak uznáte za vhodný, proto v receptu u chilli není uvedený množství - každej to má prostě rád jinak. Taky je super si...

Na tomhle receptu mám ráda jednu věc - do 45 minut máte hotovo, a to i s úklidem! Je to parádička, protože skořicový rolky se většinou musí nechávat kynout a trvají tak docela dlouho. Tyhle jsou ale speciálně udělaný tak, aby kynout nemusely a vy je tím pádem stihnete udělat klidně i na poslední chvíli na nějakou návštěvu. Je to...


Sledujte mě taky na instagramu nebo na facebooku.

© 2020 Plant-based Karolina

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky